Pages

Thursday, August 15, 2024

Project 4: WebEJS workshop Help Cimi Eat the Correct Fish Game by Nor Azlin

 Project 4: WebEJS workshop Help Cimi Eat the Correct Fish Game by Nor Azlin

https://sg.iwant2study.org/ospsg/index.php/1242

Creating an Educational Game During the WebEJS Workshop

In a recent WebEJS workshop, participants were given the opportunity to create various interactive educational tools. One of the standout projects was an educational game in Malay, designed to help students master language concepts in a fun and interactive way.

Introduction to the Game "Help Cimi Eat the Correct Fish"

The game, titled "Help Cimi Eat the Correct Fish," challenges players to assist a cat named Cimi in choosing the correct fish based on a given word. Each fish is labeled with a specific word, and players must select the fish that starts with the syllable "ter." If the player selects the correct fish, they score points, and Cimi eats the fish. If they choose incorrectly, Cimi won't eat the fish, and the player is informed of their mistake.

Game Features

  1. Attractive Visuals: The game features engaging graphics with a colorful natural background and the adorable character Cimi, making it appealing to young learners.

  2. Interactive Learning: By tasking players with choosing the correct fish, the game promotes active learning and helps students understand the concept of words starting with the syllable "ter" interactively.

  3. Immediate Feedback: Players receive instant feedback on their choices. The final score is displayed along with a list of correct and incorrect words, allowing players to review and learn from their mistakes.

  4. Scoring System: The scoring system encourages students to measure their performance and try again to improve their scores.

Educational Benefits

This game is designed to reinforce students' mastery of the Malay language in a fun and engaging way. By incorporating game elements, students can learn more effectively without feeling pressured. The game also enhances students' phonological awareness, which is a crucial component of language learning.

Classroom Application

Teachers can use this game as an additional tool in Malay language classes to introduce or reinforce specific language concepts. It can also be used as an enrichment activity for students who need extra practice in recognizing and using syllables in words.

Conclusion

The WebEJS workshop demonstrated the importance of technology in modern education. By creating interactive games like "Help Cimi Eat the Correct Fish," we can provide students with more engaging and effective learning experiences. This not only improves their language skills but also makes the learning process more enjoyable.

Stay tuned for more updates and resources to further enrich your teaching and learning experiences!

Permainan Pendidikan Interaktif dalam Bengkel WebEJS

Dalam bengkel WebEJS yang baru-baru ini diadakan, peserta diberi peluang untuk mencipta pelbagai alat pendidikan interaktif. Salah satu projek yang menarik perhatian ialah permainan pendidikan berbahasa Melayu yang bertujuan untuk membantu pelajar menguasai konsep bahasa dengan cara yang menyeronokkan dan interaktif.

Pengenalan kepada Permainan "Tolong Cimi Makan Ikan yang Betul"

Permainan ini dinamakan "Tolong Cimi Makan Ikan yang Betul" di mana pemain perlu membantu seekor kucing bernama Cimi memilih ikan yang betul berdasarkan perkataan yang diberikan. Setiap ikan mempunyai perkataan tertentu, dan pemain perlu memilih ikan yang bermula dengan suku kata "ter". Jika pemain memilih ikan yang betul, mereka akan mendapat markah, dan Cimi akan makan ikan tersebut. Jika salah, Cimi tidak akan makan ikan tersebut dan pemain akan diberitahu kesalahan mereka.

Ciri-ciri Permainan

  1. Visual Menarik: Permainan ini menampilkan grafik yang menarik dengan latar belakang alam semula jadi yang penuh warna dan karakter Cimi yang comel, yang pastinya menarik minat pelajar muda.

  2. Pembelajaran Interaktif: Dengan memberi tugas kepada pelajar untuk memilih ikan yang betul, permainan ini menggalakkan pembelajaran aktif dan membantu pelajar memahami konsep perkataan yang bermula dengan suku kata "ter" secara interaktif.

  3. Maklum Balas Segera: Pemain akan mendapat maklum balas segera mengenai pilihan mereka. Markah akhir dipaparkan bersama-sama dengan senarai perkataan yang betul dan salah, yang membolehkan pemain melihat dan belajar daripada kesilapan mereka.

  4. Sistem Skor: Sistem skor yang diperkenalkan membolehkan pelajar mengukur prestasi mereka dan mencuba lagi untuk memperbaiki markah mereka.

Manfaat Pendidikan

Permainan ini direka untuk mengukuhkan penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar dengan cara yang menyeronokkan. Dengan menggunakan elemen permainan, pelajar dapat belajar dengan lebih berkesan tanpa rasa tertekan. Permainan ini juga membantu meningkatkan kesedaran fonologi pelajar, yang merupakan komponen penting dalam pembelajaran bahasa.

Penggunaan dalam Pengajaran

Guru boleh menggunakan permainan ini sebagai alat tambahan dalam kelas bahasa Melayu untuk memperkenalkan atau mengukuhkan konsep bahasa tertentu. Ia juga boleh digunakan sebagai aktiviti pengayaan untuk pelajar yang memerlukan lebih banyak latihan dalam mengenali dan menggunakan suku kata dalam perkataan.

Kesimpulan

Bengkel WebEJS telah membuktikan betapa pentingnya teknologi dalam pendidikan masa kini. Dengan mencipta permainan interaktif seperti "Tolong Cimi Makan Ikan yang Betul", kita dapat menyediakan pengalaman pembelajaran yang lebih menarik dan efektif untuk pelajar. Ini bukan sahaja meningkatkan penguasaan bahasa mereka tetapi juga menjadikan proses pembelajaran lebih menyeronokkan.

Teruskan mengikuti perkembangan terbaru dan sumber-sumber lain yang akan kami kongsikan untuk memperkayakan lagi pengalaman pembelajaran anda!

No comments:

Post a Comment